Søg
  • Trine Ebsen

Tilgiv for din egen skyld

Opdateret: 11. okt. 2019



Tilgiv, for din skyld

Ingen mennesker kommer igennem livet uden smerte, og de fleste har prøvet at føle sig misforstået, afvist, bedraget, holdt udenfor, forladt eller forrådt enten af andre eller sig selv. Måske har der været et tidspunkt i dit liv, hvor du ikke følte dig værdsat eller respekteret. Hvor nogen gik langt over dine grænser, også selvom du sagde fra og råbte op. Det kan have sat sig som en anspændthed i kroppen og påvirke dit humør, også selvom det er længe siden.


Tilgivelse betyder ikke, at det der er sket er ok, det undskylder på ingen måde den handling eller hændelse, der måtte være fundet sted. Tilgivelse er ikke noget, du gør for den person, der gjorde dig uret. Det er noget, du gør for dig selv.


Når vi ikke giver os selv og andre tilgivelse, kan fortidens tyngde sabotere mulige fremskridt. Jo længere du bærer rundt på dette, jo mere magt giver du fortiden, personen og det der skete. Du kan ubevidst holde fast i den smerte dit logiske hoved ønsker at slippe.


Husk på at alt hvad andre gør, er noget der bor dybt i dem og sjældent har noget med os at gøre. Deres mønstre er indkodet lang tid før, de mødte dig. Ligeså vel som vores mønstre går langt tilbage. Det kan føles ekstremt personligt, når nogen sårer os, men prøv at tænk på den person og prøv om en lille del af dig kan se, hvad der gør ondt inde i dem, siden de har givet denne smerte videre. På den måde kan du nogle gange slippe tanken om at tage det personligt.


At holde fast i fortiden, sorgen og vreden er som at blive ved med at starte en indre slåskamp du aldrig vinder. Det kan være både drænende for din mentale energi, din fysisk, dit velvære og for dem omkring dig. Mere og mere videnskab peger på at negative undertrykte følelser og tanker bl.a. kan være med til at frigive ekstra kortisol/stresshormon i kroppen og kan gøre os fysisk syge. Vi kan ikke ændre fortiden eller det der er sket. Vi kan blot kigge på hvad det har lært os, arbejde med accepten, tilgivelsen og hver dag give mere slip.


En del af os kan være blevet så “gode” venner med sorgen og smerten, at vi kan føle os helt nøgne uden. Det kan være blevet en del af vores identitet og vores historie. Men det er kun dig, der kan beslutte at tage pennen og begynde et nyt kapitel. Du er forfatteren i dit eget liv.


Tilgivelse af os selv

Når vi snakker om tilgivelse, snakker vi tit om den af andre, men tilgivelse af os selv er lige så vigtig, hvis ikke vigtigere. Alt hvad vi gjorde, ikke gjorde, tænkte, ikke tænkte. Hvad der gik galt, hvad der kunne have været, ikke blev, ikke skete osv. Forliste forhold, konflikter i familien. Den frygt du lod stoppe dig fra at se kærligheden igen. Der er utallige eks. At undertrykke uønskede følelser resulterer ofte i at alt på et eller andet tidspunkt koger over inden i os, tit i form af en uønsket, voldsom og irrationel reaktion.


Om såret i dig er nyt eller gammelt, er det naturligt, at det kan tage tid at give slip, og det er helt ok. Husk at ingen følelser er forkerte i denne proces. Jeg negligere ikke din smerte og beder dig ikke om at glemme. Jeg ønsker blot at minde dig kærligt om, at du har fortjent at heale og leve et liv uden tyngden af fortidens lænker. Husk at det ikke er din skyld, hvis nogen har gjort dig fortræd, men det er dit ansvar at heale fra det. Når du giver slip på fortiden, oplever du dit nærvær på en ny måde og er mere tilstede i nuet.


Bevidstheden omkring tilgivelse og hvorfor er første skridt mod den ro og frihed du måtte ønske at føle eller returnere til. Tilgivelse for din skyld, er vigtig for din egen proces og healing. Et vigtigt emne og prioritere, hvis du ønsker at leve i dit højeste potentiale, hvor intet mere holder dig tilbage.


Lette øvelser:

  • Tænk at andres tanker, reaktioner og mønstre, deres frygt og overbevisninger er udenfor din kontrol.

  • Øv dig i at fokusere på, hvad der er indenfor din kontrol

  • Tanke øvelse. Sig: “Jeg tilgiver dig (navnet på personen du ønsker at slippe) og sætter dig fri” 7 gange i træk, hver dag i en periode

  • Sig til dig selv: Jeg gjorde hvad jeg kunne med de ressourcer, den viden og styrke jeg havde i øjeblikket. I dag ved jeg bedre og står stærkere


Reflekter over:

  • Hvad har disse situationer lært mig?

  • Hvilke nye vej ser jeg nu, som jeg ellers ikke ville have set, var dette ikke sket?

  • Er jeg klar til at give slip på denne smerte, jeg har fastholdt mig selv i?

  • Hvad sker der i mig, når jeg tilgiver mig selv og andre?

  • Ændrer det min fremtid når jeg endelig giver slip?

  • Hvad giver jeg plads til, når smerten ikke længere bor hos mig?




AVISKLUMMEN COACHEN · FYENS STIFTSTIDENDE

af Trine Ebsen

Certificeret coach og foredragsholder

Kommende forfatter til bogen "Kvinder der tør".



12 visninger
  • Facebook - sorte cirkel
  • Instagram - sorte cirkel
  • LinkedIn - sorte cirkel